هرمزگانی سلام

هرمزگانی سلام

یادداشت های صابر سالاری سردری
هرمزگانی سلام

هرمزگانی سلام

یادداشت های صابر سالاری سردری

یک نماینده موفق

                

 

 مقبولیت/ قدرت تحلیل/ فن بیان

نه که ما بلکه اکثر دوستانمان هم معتقدند یک نماینده علاوه بر مقبولیت در بین مردم باید فن بیان داشته باشد. مهمتر از فن بیان اینکه قدرت تحلیل و درک بالای مسائل سیاسی-اجتماعی و فرهنگی جامعه را داشته باشد و بتواند با این قدرت تحلیل و آن فن بیان و در کنارش نفوذ در بین دولتمردان، مطالبات مردمی را بصورت منطقی در هر جلسه و پشت هر تریبونی مخصوصا رسانه هائی که اکثر مردم به آن رجوع می کنند اولا بیان کند و در مرحله بعد، اثربخشی ناشی از آن سخنان را در بین مسئولان مربوطه ارزیابی کرده و پس از آن جدول زمانبندی مشخصی را با دو مولفه زمان بیان مطالبات و زمان پاسخ به آن مطالبات از سوی دولتمردان برای خود ترسیم نماید و اگر در این زمانبندی که قاعدتا باید منتج به نتیجه شود خللی وارد گردد مسببان آن را به صاحبان حق که همان مردم حوزه انتخابیه وی هستند معرفی نماید تا تکلیف روشن شود.مثلا چندی پیش که بیش از 2 سال از سهمیه بندی بنزین گذشته بود یکی از نمایندگان هرمزگان در نامه ای خطاب به رئیس جهور خواستاز افزایش سهمیه بنزین مناطق جنوبی شد که مولفه اثربخشی و بازگویه کردن چرائی عدم پاسخ رئیس جمهور به این خواسته بحق مردم هرمزگان و کلا جنوب کشور از طرف آن نماینده تا کنون برای مردم آشکار نگشته است که این می تواند به بدبینی دو قطبی مردم(نماینده- دولت) منجر گردد. البته به روز بودن یک نماینده ( نه اینکه بعد از دو سال نامه بنویسد)و اطلاع دقیق از مشکلات ریز و درشت مردم و خبر از وقوع حوادث روزانه نیز به موفق بودن یک نماینده کمک شایانی می کند، مثلا همین 2 سال پیش که دو یا سه نفر از کارگران شرکت آب و فاضلاب وقتی به خاطر عدم استفاده از تجهیزات در چاههای سطح شهر فوت شدند، وقتی از یک نماینده آن شهر سوالی در این مورد به این مهمی پرسیدم گفت من بی خبرم و اگر می دانستم حتما پیگیری می کردم. خب این ضعف یک نماینده است که بی خبر است و این بی خبری سبب ضایع شدن حق و در نتیجه تاثیرات منفی در جامعه می شود. امروز که وقایع مجلس را از رادیو دنبال می کردم ،یکی از نمایندگان استان منتظر قرار گرفتن در پشت تریبون مجلس بود و من نیز در انتظار گوش فرا دادن به این نطق. خب یک شنودنده معمولی هم اگر از امواج رادیو به درون مجلس برود،علاوه بر مسائل کلی مملکت منتظر است تا بیشتر از آن به مسائل منطقه ای و استانی از سوی نمایندگان حوزه های مختلف پرداخته شود. من نیز از این قاعده مستثنی نیستم و از همین رو در انتظار به وقوع پیوستن این فرضیه بودم اما در عمل تنها شاهد اختصاص یافتن یک پنجم نطق به مسائل و مشکلات مردم حوزه انتخابیه آن هم در میان تذکرات پی در پی هئیت رئیسه مبنی بر اتمام وقت نماینده مربوطه بودم. اما مابقی نطق مربوط می شد به رفتار و اعمال حج گذران ایرانی در مراسم حج امسال. خب این خیلی خوب است که یک نماینده در سطح ملی به ایراد سخن بپردازد و این همیشه اشکالی بوده که به  عملکرد نمایندگان هرمزگان جاری گشته که چرا در مورد مسائل ملی و عمومی نطق نمی کنید. این را گفتم که بدانید من نیز مدافع این نوع عملکدرم اما شیوه آن نیز بسیار مهم است و آن همان درک صحیح و فن بیان شیوا است که در آن بتوان مخاطب را به سمت خود جذب کرد نه اینکه او را از خود دور نمود. من امروز بعد از این نطق کمی شرمنده شدم ،از آن ادبیات البته ناراحت شدم و نه از کلیت موضوع. اینکه یک نماینده برود پشت تریبون و بگوید این جنس های چینی که در حج هست آشغال است توروخدا نخرید یا اینکه به این ساختمان ها نگاه نکنید و به دعا بپردازید کمی به ادبیات کوچه بازاری شبیه است تا نطق میان دستور یک نماینده مجلس. جالب اینکه چند روز قبل از این نطق آب شرب بندرعباس به شدت کدر و چندی پیشتر نیز یک پژوی حامل قاچاق انسان 6 نفر را به کشتن داده و یکی دو روز قبل از این نطق یکی از همان ارابه های مرگ چینی که حالا به یک چالش ملی تبدیل شده در محورهای استان 3 نفر را به کشتن داده بود و بسیاری مسائل و مشکلات ریز ودرشت دیگر که جای پرداختن به آن در همان صحن علنی مجلس است و  آنجا باید دولت و وزرا را به سئوال بست و کارهای نکرده و وعده های فراموش شده را به رخ کشید. مهمتر اینکه اینگونه نطق ها(سرسری) سبب بی میلی رسانه ها در انعکاس اخبار نماینده مربوطه می گردد و نتیجه آن می شود که نماینده و بالاتر از آن مشکلات حوزه انتخابی وی از دید رسانه های تاثیرگذار (به همان دلیل عدم تحلیل صحیح و نداشتن فن بیان) محو می گردد. اینها را گفتم تا برسم به اینجا که حل بسیاری مشکلات یک استان به دست یک نماینده صورت می پذیرد پس باید مردم در انتخابشان تمام جوانب و معیارها را در نظر داشته باشند...
نظرات 1 + ارسال نظر
صدای بندر 4 آبان 1389 ساعت 07:46 ب.ظ

سلام ، کم کم داری نقل مکان می کنی ها ! ای بی وفا اگه تو هم بری من و خلیل تو بلاگفا تنها می مونیم !

سلام. ما که فعلا دو سر دو جائیم...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد